Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/pars3r/public_html/wp-content/themes/WpShow/header.php on line 26
آب شرین کن دریایی
آب شرین کن دریایی
اکتبر 2, 2020 0 نظر مقاله

آب شرین کن دریایی


آب شرین کن دریاییReviewed by Admin8080 on Oct 2Rating: 5.0

آب شیرین کن دریایی چیست ؟

افزایش تقاضا برای آب شیرین در مناطق شهری و صنعتی که در مناطق خشک و نیمه خشک زمین هستند، برنامه ریزان و مسئولان را ترغیب کرده است که به دنبال منابع آب تجدیدپذیر جایگزین باشند. در سراسر جهان ، فناوری اسمز معکوس دریایی (SWRO) به یک منبع تأمین ضروری برای تولید آب شیرین در چنین مناطقی تبدیل شده اند. با این حال ، پساب دستگاه آنها به طور کامل و صحیح مورد بررسی قرار نگرفته است.

آب شیرین کن دریایی چیست؟

آب شیرین کن دریایی چیست؟

کاربرد و لزوم استفاده از آب شیرین کن دریایی

شوری  بسیار زیاد آب دریاها در قدیم مانع اصلی برای استفاده از آب دریا یا آب شور برای مصارف کشاورزی یا اب نوشیدنی محسوب میشد. اما با پیشرفت های صورت گرفته در صنعت تصفیه آب، آب شیرین کن های آب دریا در نقاط مختلف دنیا ساخته و بکار گرفته شدند. استفاده از این سیستمها باعث تامین آب آشامیدنی برای تعداد افراد زیادی و همچنین استفاده در مصارف کشاورزی شده است.

انجام برآورد اقتصادی برای اجرا و استفاده از سیستم تصفیه آب دریا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این صحیح است که آب دریا منبع بسیار وسیعی از آب شور محسوب میشود که بیش از سه چهارم سطح زمین را پوشانده است. اما شیرین سازی و  استفاده از آن میتواند هزینه ی قابل توجهی را در بر داشته باشد.

قیمت آب شیرین کن دریایی 

قیمت یک تصفیه آب صنعتی دریایی به صورت مستقیم با موارد فوق الذکر در ارتباط است . انتخاب هر یک از متریال ، نوع و برند قطعات باعث کاهش و افزایش قیمت در یک دستگاه می شود. از طرفی ظرفیت دستگاه ، نقش مهمی در تعیین قیمت آب شیرین کن دریایی دارد . ولی باید به این نکته توجه کرد که با افزایش ظرفیت یک تصفیه آب صنعتی دریایی ، بهای تمام شده و صرفه اقتصادی آن بالا تر می باشد و به اصطلاح دستگاه مقرون به صرفه تر است .

به طور کلی تجهیزات پیش تصفیه آب شیرین کن دریایی شامل موارد ذیل می باشد:

۱- حوضچه Intake  به منظور برداشت از آب دریا.

۲- واحدهای دانه گیر و آشغالگیر به منظور جلوگیری از ورود ذرات درشت و ماهی ها به تاسیسات آب شیرین کن دریایی

۳- واحدهای ته نشینی شیمیایی اولیه به منظور کاهش ذرات معلق موجود در آب دریا.

۴- فیلتراسیون شنی و کربنی به منظور کاهش کدورت آب.

۵- واحدهای تزریق مواد شیمیایی از قبیل آنتی اسکالانت و اسید به آب شیرین کن دریایی

۶- واحد میکروفیلتراسیون به منظور کاهش شاخص لجنی.

 

ممبرمان دستگاه آب شیرین کن دریایی 

ممبران های آب شیرین کن دریایی به طور ویژه به منظور تحمل فشار بالای اسمزی در فرایند اسمز معکوس و همچنین تحمل شوری فراوان آب دریا طراحی گردیده اند. در این ممبران ها تمامی محدودیت های اسمز معکوس آب های لب شور BWRO نیز وجود دارد. راندمان ممبران های آب دریا در مقایسه با آب لب شور، قدری کمتر و در حدود ۹۹/۳ درصد می باشد.

ممبرمان دستگاه آب شیرین کن دریایی 

ممبرمان دستگاه آب شیرین کن دریایی

روش کار آب شرین کن دریایی

یکی از بهترین وبه صرفه ترین راه های شرین سازی آب های با شوری بسیار بالا می باشد.
این نوع دستگاه فقط برای آب دریا استفاده نمی شود بلکه همچنین برای باغات . گلخانه ها .آب چاه .زمین های کشاورزی .وتمامی که با آب های شور مواجه هستند مورد استفاده قرار می گیرد


در تصفیه آب دریایی(آب شرین کن) این سیستم ساختارو اجزایی شبیه همان سیستم RO دارد .تجهیزات و تاسیسات آب شرین کن های دریایی در قسمت پیش تصفیه و اسمز معکوس تقسیم بندی میشود.
و تفاوت عمده این سیستم و با دستگاه های تصفیه آب صنعتی در میزان شوری و کدورت می باشد

تجهیزات پیش تصفیه آب شرین کن های دریایی :
۱-حوضچه های intake به منظور برداشت از آب دریا
۲- واحد های دانه گیر و آشغال گیر
۳-واحد ته نشینی شیمیایی
۴-فیلتراسیون شنی و کربنی
۵- واحد تزریق مواد شیمیایی
۶-واحد میکروفیلتراسیون جهت کاهش شاخص لجنی
بخش دوم سیستم آب شرین کن اسمز معکوس RO می باشد که املاح ویا همان عوامل شوری و هدایت الکتریکی EC آب را کاهش میدهد این قسمت تشکیل شده از ممبران های مخصوص آب دریا .تامین فشار اسمزی برای تصفیه آب بسیار شور دریا با TDS=۴۰۰۰۰ توسط پمپ فشار قوی در این سیستم انجام میشود.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.